Kokotit, poseeraavat naiset postikorteissa, olivat todellinen muoti-ilmiö 1800-1900-luvun vaihteessa, kertoo FT Harri Kalha tässä ohjelmassa. Sanan ”muoti-ilmiö” voi oikeastaan ymmärtää kahdella tavalla: yhtäältä ilmiö oli muodikas, toisaalta kuvat ilmensivät, levittivät ja loivat muotia. Kokotit olivat myös tavallaan aikansa mediapersoonia, eikä varmaankaan ole sattumaa, että sellaiset nykyajan ikoniset naiset kuin Madonna tai Lady Gaga leikittelevät esiintymisessään kokottikuvaston kanssa.
Kokotit olivat voimissaan tietyssä historiallisessa murroskohdassa, 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Moderni maailma oli astumassa esiin, ja osaltaan kokotit heijastivat, tai olivat osa, tätä murrosta. Tavaratalot ja naisten hitaasti yleistyvä palkkatyö mahdollistivat naisille uusia vapauksia. Kyse ei ollut mistään pienestä seikasta, vaan siitä, että julkinen kaupunkitila alkoi vähitellen vapautua myös naisille.
Kokottien hieman paheellisten kuvien maailmaakaan ei voi ajatella vain miehisen katseen valtana, vaan kyse oli myös eräänlaisista naistenlehtien esikuvista, representaatioista, joilla naiset loivat kuvat itsestään ja sukupuolesta. Linkki ohjelmaan tässä.